کد مطلب:210645 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

ابرهای عجیب
این ابرها به شرحی كه داده می شود در جو مجاور زمین از شانزده هزار ذراع كه هشت هزار متر می باشد قرار می گیرد برخی اوقات در



[ صفحه 75]



بعضی از شهرها و بلاد مماس با زمین می گردد ولی ضرر این ابرها برای حیوانات آن منطقه زیان آور نیست چنانچه حیوانات سواحل دریاها مانند بصره - انطاكیه - بحر خزر از جهت قرب دریا عادت نموده اند مردم غیربومی در آنجا مبتلا به تنگی نفس و ناراحتی اعضاء تنفس می گردند و پیوسته لباس آنها مرطوب است.

نگارنده كنار دریای مازندران بسیار شده كه دیده هوا حامل رطوبت آب است و معلوم است كه هوا غیر از باد است و باد غیر از ابر است.

علمای طبیعی گویند اگر ابرها مماس سطح زمین باشند ضررش از رعد و برق بیشتر است و چشم و گوش حیوانات را از كار می اندازد - و گاهی كه برف و باران ناگهان و بی سابقه ببارد ضرر و زیان غیرقابل جبرانی به عموم نباتات و حیوانات می رسد، لذا این نعم الهی در موقع لزوم به قدر معین و معلوم نازل می شود چنانچه قرآن تصریح فرموده است.

و ان من شی ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم و ارسلنا الریاح لواقح فانزلنا من السماء ماء فاسقیناكموه و ما انتم له بخازنین.

هیچ چیزی از مواد موجود عالم وجود نیست كه خزائن و گنج های بی منتهای آن در اختیار و فرمان ما می باشد، هر وقت حكمت و مصلحت ایجاب كند به قدر نیاز و احتیاج مخلوق و مردم عصر با شرایط زمان و مكان آنجا نازل و وارد می نمائیم و بادهای تلقیح كننده كه مواد تلقیح نباتات است می فرستیم كه گیاهان را آبستن كند و باردار نماید و آب باران از آسمان می فرستیم تا آنها را سیراب نماید و هیچ كس جز ما خازن و گنجور این خزائن مواد اولیه حیات موجودات نیست.

گاهی مردم تعجب می كنند كه چگونه ابرهای حامل باران در موقع حاجت و نیاز می بارد و غافل از خالق و مدبر عالم هستند و توجهی ندارند كه از ما دور نیست در موقع احتیاج در حساس ترین نقطه مورد نیاز می رسد و به ما نزدیك نیست به طوری كه به ما زیان و ضرر برساند پس قرب و بعد باران با سایر مواد نیاز حیاتی ما به حساب بقاء و دوام و مصلحت و حكمت است كه خود بشر نسبت بدان بی اطلاع و غافل می باشد.

از نظر جغرافیائی اماكن اگر امعان نظر شود ملاحظه می فرمائید بعضی نقاط است كه در سال هم باران یك بار یا اصلا نمی بارد مانند بیابان قفر عربستان و آفریقا ولی برخی اماكن مرتب می بارد و سرسبز و خرم است مانند سواحل دریای مازندران در آنجاها كه باران كم



[ صفحه 76]



می بارد روی مصالح عدم احتیاج عبور و مرور بشری است و اینكه فواصل بسیار بین مناطق مسكونی است و آنجا كه بسیار می بارد مسكن انبوه مردم و حیوانات بسیاری می باشد كه ارزاق عمومی قاطبه بشر را تشكیل می دهد و این عجائب در نظر خردمندان و عقلا آیاتی از قدرت پروردگار است كه خود فرموده است ان فی خلق السموات و الارض لایات لقوم یعقلون.

محققا در آفرینش آسمان ها و زمین و عناصر جوی آیات و نشانه های بزرگی از آفرینش برای خردمندان متفكر موجود است كه آنها را به حقایق عالم و سر و رمز خلقت آگاه می سازد.

علم به موجودات جوی از نظر مصالح ساختمان گیتی مورد توجه است و از جنبه نتیجه نهائی كه عقیده و ایمان به مبداء و معاد است قابل آموزش و پرورش اسلامی است.

هر قدر بشر به مصالح ساختمان عالم بیشتر مطالعه و تفكر نماید و اطلاعات وسیعی پیدا كند بیشتر مبانی خداشناسی او محكم تر می گردد و هدف اسلام از نظر دروس طبیعی و ریاضی و فلكی فقط همین است.